Art. 1
(1) În înţelesul prezentelor norme,
abrevierile utilizate au următoarele semnificaţii:
a) ISO -
Organizaţia Internaţională de Standardizare;
b) SSL - Protocol
de comunicare securizată prin Internet.
(2) În
înţelesul prezentelor norme, termenii utilizaţi au următoarele
definiţii:
a) Sistem -
Sistemul electronic de încasare a impozitelor şi taxelor locale;
b) Entitate fiscală - Autoritate a
administraţiei publice locale însărcinată cu colectarea taxelor
şi impozitelor locale;
c) Utilizator - Persoană fizică sau
juridică, română sau străină, care beneficiază de
serviciile sistemului;
d) Pagină web - Document electronic,
accesibil prin Internet;
e) Navigator Internet - Program pentru
calculator care permite vizualizarea paginilor web.
Art. 2
Prezentele norme stabilesc cadrul
corespunzător implementării Sistemului electronic de încasare a
impozitelor şi taxelor locale prin punerea în valoare a
posibilităţilor şi avantajelor pe care tehnologia
informaţiei le oferă pentru dezvoltarea economico-socială,
asigurând coerenţa, siguranţa şi operativitatea Sistemului.
Art. 3
Prezentele norme se adresează
contribuabililor, autorităţilor administraţiei publice locale
şi instituţiilor financiare.
Art. 4
În vederea asigurării operării
Sistemului, entitatea fiscală are următoarele
responsabilităţi:
a) punerea la dispoziţia
utilizatorilor a unui sistem care
să permită încasarea taxelor şi impozitelor locale prin mijloace
electronice;
b) întreţinerea şi operarea
Sistemului; acest sistem va permite contribuabililor să consulte lista
taxelor şi impozitelor locale datorate, precum şi lista
detaliată a plăţilor efectuate după punerea în
funcţiune a Sistemului;
c) să furnizeze servicii de
consultanţă şi suport tehnic cu privire la utilizarea Sistemului
şi a tranzacţiilor ce se desfăşoară prin intermediul
Sistemului;
d) să supravegheze şi să
controleze respectarea normelor legale în vigoare de către cei care
utilizează Sistemul.
Art. 5
(1) Entitatea fiscală va adopta acele
proceduri de utilizare care să asigure confidenţialitatea,
integritatea, accesul şi disponibilitatea permanentă a datelor pe
parcursul transmiterii şi stocării acestora, în conformitate cu
legislaţia în vigoare.
(2) Toţi utilizatorii Sistemului au
obligaţia să respecte procedurile stabilite de entitatea fiscală
în scopul asigurării nivelului de securitate necesar bunei
desfăşurări a operaţiunilor în cadrul acestuia.
Art. 6
(1) Utilizatorii Sistemului sunt
obligaţi să utilizeze procedurile de autentificare stabilite de
entitatea fiscală.
(2) Entitatea fiscală are
obligaţia de a asigura prin intermediul procedurilor de autentificare pe
care le stabileşte identificarea emitentului unui mesaj, integritatea
datelor în timpul transmiterii acestora sau în timpul stocării lor precum
şi confidenţialitatea informaţiilor transmise.
Art. 7
În scopul promovării
competiţiei, entitatea fiscală are obligaţia de a adopta
soluţiile care utilizează doar standarde deschise.
Art. 8
În scopul asigurării
securităţii Sistemului, entitatea fiscală trebuie să ia
toate măsurile necesare implementării mecanismelor de non-repudiere,
pentru a garanta integritatea şi originea tranzacţiilor din punctul
de vedere al expeditorului.
Art. 9
În scopul asigurării
securităţii datelor, entitatea fiscală trebuie să ia toate
măsurile necesare pentru stocarea în deplină siguranţă a
datelor şi documentelor utilizate de Sistem. Orice document va fi stocat
astfel încât să se păstreze originea, destinaţia şi
momentul transmiterii sale prin intermediul Sistemului.
Art. 10
În scopul asigurării
integrităţii şi securităţii datelor şi a
documentelor, entitatea fiscală trebuie să ia toate măsurile
necesare, care ţin de acesta,
pentru asigurarea securităţii comunicaţiei dintre Sistem
şi utilizatorii săi.
Art. 11
(1) Entitatea fiscală are obligaţia
să informeze cetăţenii, prin intermediul Sistemului electronic,
cu privire la obligaţiile fiscale şi la tipul de taxe şi
impozite pe care aceştia le pot achita şi prin mijloace electronice.
(2) Entitatea fiscala pune la dispoziţia
utilizatorilor facilităţile Sistemului fără a percepe taxe.
(3) Entitatea fiscala este obligata să
furnizeze informaţia gestionată, la cerere, gratuit, celorlalte
instituţii ale administraţiei publice, dacă acestea sunt
abilitate legal de a deţine, prelucra sau folosi informaţia
solicitată.
Art. 12
Orice contribuabil poate folosi Sistemul electronic după înregistrarea
ca utilizator.
Art. 13
Sistemul trebuie să fie disponibil 24 de ore pe zi, 7 zile pe
săptămână.
CAPITOLUL II: Registrul
taxelor şi impozitelor
Art. 14
(1) Entitatea fiscala are obligaţia de a crea
şi de a menţine registrul electronic al taxelor şi impozitelor
locale, denumit în continuare registrul sistemului.
(2) Registrul sistemului conţine
informaţii referitoare exclusiv la contribuabilii înregistraţi ca
utilizatori ai Sistemului.
(3) Registrul trebuie să facă
menţiune despre:
a) taxele şi
impozitele locale datorate;
b) taxele şi impozitele locale plătite
ulterior datei punerii în funcţiune a Sistemului electronic de încasare a
impozitelor şi taxelor locale.
Art. 15
(1) Structura Registrului sistemului, pentru fiecare utilizator înregistrat
al Sistemului, este:
a) Date de identificare - codul numeric
personal, numele şi prenumele plătitorului precum şi alte nume
purtate anterior, dacă se aplică;
b) Adresa completă - oraş, sector, stradă, număr,
bloc, scară, etaj, apartament, cod poştal, telefon;
c) Lista impozitelor şi taxelor datorate, detaliate pe unitate
impozabilă şi roluri fiscale;
d) Lista plăţilor efectuate ulterior datei punerii în
funcţiune a Sistemului.
(2) Lista impozitelor şi taxelor datorate de la aliniatul (1) punctul
c) conţine:
a) Tip impozit / taxă - conform legislaţiei
în vigoare;
b) Denumire impozit / taxă;
c) Suma de plată;
d) Număr / data notificării plăţii;
e) Contul în care se face plata;
f) Data scadenţei;
g) Majorările şi penalităţile prevăzute în
cazul întârzierilor;
h) Facilităţi - reduceri în cazul efectuării
plăţii într-un interval prestabilit;
i) Suma de plată la data curentă;
j) Evidenţa stingerii acestor obligaţii pe măsura
plăţilor efectuate de către contribuabil.
(3) Lista plăţilor efectuate de la aliniatul (1) punctul d) conţine:
a) Date de identificare a plătitorului,
dacă aceste informaţii sunt disponibile;
b) Tip impozit / taxă - conform
legislaţiei în vigoare;
c) Denumire impozit / taxă;
d) Suma de plată;
e) Număr / data notificării plăţii;
f) Număr aviz de plată;
g) Banca şi contul în care s-a efectuat plata, dacă aceste
informaţii sunt disponibile;
h) Data înregistrării plăţii;
Art. 16
(1) Datele conţinute, procesate şi
stocate în Registrul sistemului au statut de date cu caracter personal, prin
asimilarea persoanelor juridice în categoria persoane identificabile în sensul
art. 2 alin. (8) din legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001.
(2) Orice utilizator are acces exclusiv la
informaţiile din Registrul sistemului privind propria persoană.
Art. 17
(1) Registrul sistemului este actualizat cel
puţin o dată pe zi.
(2) Entitatea fiscală are responsabilitatea
actualizării registrului în condiţiile de securitate cerute de lege.
CAPITOLUL III: Înregistrarea în Sistem
Art. 18
(1) Înregistrarea ca utilizator al Sistemului se face în urma unei cereri
adresate entităţii fiscale, conform formularului din anexa nr. 1.
(2) În cel mult 2 zile lucrătoare de la data înregistrării
cererii, solicitantul este introdus în lista de utilizatori ai Sistemului şi se
generează elemente de identificare şi autentificare în Sistem pentru
acesta.
(3) Entitatea fiscala trebuie să asigure confidenţialitatea
elementelor de identificare şi autentificare în Sistem ale tuturor
utilizatorilor.
Art. 19
(1) Elementele de identificare şi autentificare în Sistem se
înmânează solicitantului, în plic închis, ştampilat de către
entitatea fiscală.
(2) Înmânarea plicului se face numai după verificarea
identităţii solicitantului.
(3) Utilizatorul este obligat să solicite noi elemente de identificare
şi autentificare în Sistem dacă observă că plicul a fost
desigilat.
(4) Prin acceptarea elementelor de identificare şi autentificare în
Sistem, solicitantul îşi asumă responsabilitatea controlului acestora
şi a luării unor măsuri pentru a preveni pierderea,
dezvăluirea sau utilizarea neautorizată.
Art. 20
(1) În caz de expunere a elementelor de identificare şi autentificare
în Sistem, utilizatorul în cauză trebuie să solicite schimbarea acestora
printr-o cerere adresată entităţii fiscale. Formatul cererii
este prezentat în anexa nr. 2.
(2) În cel mult 2 zile lucrătoare de la data înregistrării
cererii, se generează noi elemente de identificare şi autentificare
în Sistem pentru solicitant.
CAPITOLUL IV: Conectarea la Sistem
Art. 21
(1) Conectarea la Sistem se poate face pe Internet, prin intermediul paginii
web a entităţii fiscale, pe baza elementelor de identificare şi
autentificare în Sistem.
(2) Sistemul va permite accesul cetăţeanului la aplicaţiile
având conţinut de informaţii şi servicii atât de la calculatorul
personal cât şi de la terminale publice specializate instalate în locuri
de interes comunitar.
(3) Entitatea fiscală va asigura accesul utilizatorilor la
facilităţile Sistemului.
(4) Pagina web principală a entităţii fiscale va
conţine informaţii cu privire la taxele şi impozitele locale,
calendarul taxelor, modalitatea de calcul, informaţii generale cu privire
la Sistemul electronic, trimiteri către pagini web ale administraţiei
locale şi centrale, informaţii despre băncile atestate în
Sistem, informaţii cu privire la perioada în care se face actualizarea
registrului, un ghid de utilizare a Sistemului, precum şi alte
informaţii utile utilizatorilor Sistemului.
Art. 22
Conectarea la Sistemul electronic se va face utilizându-se un protocol cu
nivel de securitate cel puţin egal cu nivelul de securitate al
protocolului SSL versiunea 3.
Art. 23
(1) După autentificare, utilizatorul are acces în citire la
înregistrările aferente lui din Registrul sistemului.
(2) Conţinutul informaţional de la alin. (1) are următoarea
structură:
a) Antet conţinând datele personale ale
contribuabilului;
b) Lista impozitelor datorate, în format tabelar, conform structurii
de la art. 15 alin. (2);
c) Lista plăţilor efectuate, în format tabelar, conform
structurii de la art. 15 alin. (3).
Art. 24
Decuplarea de la Sistem se face automat la închiderea navigatorului
Internet
CAPITOLUL V: Efectuarea plăţilor
Art. 25
(1) Fiecare cetăţean are dreptul de a alege modalitatea prin care
efectuează plata taxelor şi impozitelor locale prin mijloace
electronice.
(2) Registrul va semnala efectuarea plăţii cel mai târziu la
prima actualizare după înregistrarea efectuării plăţii la
entitatea fiscală.
(3) În vederea actualizării datelor din Registrul sistemului,
entitatea fiscală va opera documentele de plată primite din sistemul
bancar, în baza unor convenţii încheiate între entitatea fiscală
şi terţii cărora utilizatorii le pot ordona plăţi în
contul taxelor şi impozitelor locale, în mod similar operării
documentelor în cazul plăţii în numerar la ghişeu.
Art. 26
(1) Utilizatorii vor fi informaţi cu privire la modalităţile
de plată şi condiţiile efectuării acesteia, stabilite prin
convenţia de la art. 25, alin. (3).
(2) Stabilirea datei de efectuare a plăţii se face după cum
urmează:
a)
în cazul în
care utilizatorul a ordonat plata unui terţ, stabilirea datei se face în
baza convenţiei dintre terţ şi entitatea fiscală, conform
art. 25, alin. (3);
b)
dacă
plata se face în numerar la ghişeu, data de efectuare a plăţii
se consideră data curentă.
(3) Acordarea facilităţilor şi calculul
penalităţilor se face pe baza datei de la alin. (2).
CAPITOLUL VI: Alte precizări
Art. 27
Entitatea fiscală are dreptul de a subcontracta o parte din
activităţile implicate în exploatarea Sistemului, conform
legislaţiei în vigoare.
CAPITOLUL VI: Condiţii tehnice minimale
Art. 28
(1) Conform prevederilor Ordonanţei Guvernului privind plata taxelor
şi impozitelor locale prin mijloace electronice, autoritatea
administraţiei publice locale are responsabilitatea implementării
Sistemului.
(2) Sistemul trebuie să satisfacă următoarele condiţii
tehnice minimale:
a) Arhitectura Sistemului trebuie să fie pe
trei nivele.
b) Sistemul trebuie să fie funcţional
24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână; în acest sens,
soluţia trebuie să gestioneze o bază de date replicată ce
conţine toate informaţiile din Registrul sistemului.
c) Accesul în Sistem trebuie să se facă pe baza elementelor
de identificare şi autentificare.
d) Sistemul trebuie să permită introducerea de noi
utilizatori şi generarea, pentru aceştia, a elementelor de
identificare şi autentificare.
e) Sistemul trebuie să folosească un protocol cu nivel de
securitate cel puţin egal cu protocolul SSL, versiunea 3.
f) Sistemul trebuie să menţină un istoric al
operaţiunilor efectuate de utilizatori.
g) Registrul sistemului trebuie să fie disponibil pe Internet,
fiecare utilizator având acces exclusiv la informaţiile aferente lui.
h) Sistemul trebuie să asigure actualizarea Registrului
sistemului cel puţin o dat#259; pe zi.
i) Conţinutul paginii web a entităţii fiscale trebuie
să corespundă prezentelor norme.
j) Sistemul trebuie să permită conectarea simultană a
cel puţin 500 de utilizatori.
k) Decuplarea de la sistem trebuie să se realizeze automat la
închiderea navigatorului Internet.
l) Arhitectura hardware şi software trebuie să fie scalabilă.
m) Sistemul electronic de încasare a impozitelor şi taxelor locale trebuie să asigure un nivel de securitate
a sistemelor, comunicaţiilor, tranzacţiilor şi datelor conform
standardelor recunoscute - ISO/IEC 15408-1,2,3 şi ISO 17799.
n) Structura Registrului sistemului trebuie
să corespundă prevederilor prezentelor norme.
o) Interfaţa web trebuie să fie
prietenoasă, permiţând exploatarea comodă şi eficientă
a facilităţilor sistemului.
p) Sistemul trebuie să asiste utilizatorul,
cel puţin prin utilizarea unor texte explicative.
Anexa nr. 1 la normele metodologice
Subsemnatul (nume / prenume) ………………………………, cod numeric
personal……………………………..., domiciliat în oraşul ………, judeţ / sector……,
strada………………………, nr…………………, bloc……, sc………, etaj……, ap……, cod poştal…………,
telefon…………, solicit înregistrarea ca utilizator al sistemului electronic de
încasare a impozitelor şi taxelor locale.
Data: Semnătura:
Anexa nr. 2 la normele metodologice
Subsemnatul (nume / prenume) ………………………………, cod numeric personal……………………………...,
domiciliat în oraşul ………, judeţ / sector……, strada………………………,
nr…………………, bloc……, sc………, etaj……, ap……, cod poştal…………, telefon…………,
solicit înlocuirea elementelor de identificare şi autentificare în
sistemul electronic de încasare a impozitelor şi taxelor locale, din
motive de securitate.
Data: Semnătura: